Historia

Denna artikel är skriven av Lennart Lundberg, en av de 13 som grundade föreningen. Den publicerades först i programmet till GSP 2010, vi tackar naturligtvis Lennart för att vi även får återge den här på webben.

Det var en gång, fast detta är ingen saga, 13 kartingentusiaster: sex förare och sju mekaniker som slog sig samman och bildade Team 13 i mitten av 60-talet. Ett gäng som genom samarbete ville stärka teamets resurser och konkurrenskraft.
Framgångarna kom direkt och andra förare i göteborgsområdet ville vara med och klubben blev ansluten till Svenska Bilsportförbundet. Hemmabana var Kallebäcksbanan, en 425 meter lång (kort) och kurvig bana utan depå- eller parkeringsytor. Trots de enkla förhållandena utvecklades klubbens förare till den tidens svenska elit. Thomas Nilsson blev Sveriges förste världsmästare 1968. Framgångarna resulterade också i att klubbens förare vid några tillfällen också utgjorde det svenska landslaget bland annat EM.
Team 13 utvecklades också till en kvalificerad tävlingsarrangör. Redan på 60-talet arrangerades såväl SM (på provisorisk bana vid Partihallarna) som Göteborgs Stora Pris för första gången (1968). Banan i Kallebäck var naturligtvis alldeles för liten och omodern även med den tidens krav. Under mer än tio års tid försökte klubben hitta ny mark. Bertil Lundberg och Tom Trana i Göteborgs Bilsportförbund, lyckades till slut engagera kommunen och fick tillstånd att anlägga Göteborg Karting Ring i Bulycke.

Premiärtävlingen 1984 var Göteborg Stora Pris. Banan var fortfarande inte färdigställd, förarna fick köra på underlaget till banans toppskick men det fungerade bra. 1985 invigdes den nya banan i samband med EM med hela världseliten på startlinjen. Det var naturligtvis ett elddop både för klubben som arrangör och för Sveriges nya nationalarena. Slutbetyget blev det bästa tänkbara för både banan och arrangörsklubben. Team 13 hade en av Europas absolut bästa banor och fick förtroendet att arrangera internationella mästerskap i en lång följd av år, liksom även flera NM, SM och klubbens egna Göteborgs Stora Pris som i dag är norra Europas största och mest prestigefyllda tävling med uppemot 440 förare under två dagar.

Bakom denna framgångssaga står många människor och ett stort ideellt engagemang. Team 13 har alltid strävat efter att ge sina medlemmar bästa möjliga förutsättningar för att utöva karting på både hög och låg nivå. Det finns en anda i klubben som gör att man år efter år skördar nya framgångar, fostrar nya förartalanger, arrangerar stora tävlingar och engagerar sig i sportens utveckling.
Vi tackar alla dem, funktionärer, förare och andra, som under mer än 40 år arbetat och engagerat sig i TEAM13 och gjort klubben till en av de mest respekterade i Europa.
De 13 grundarna:
Lennart Lundberg, Kungälv
Cai Lundberg, Kållered
Allan Spalding, avliden
Leif Spalding, Torslanda
Gösta Nilsson, avliden
Thomas Nilsson, Hisings-Backa
Stig Hallgren, Lindome
Håkan Hasselqvist, Kållered
Lars-Erik Strandberg, Partille
Lage Lindgren, avliden
Kenneth Berggren, okänd
Urban Lindén, avliden
Tore Lundberg, Hindås

Cai Lundberg körde gokart i 10 år (1961 – 1971) och blev svensk mästare 1963 i klass A interkontinental. Bilden ovan på Cai är tagen i Tierp 1962, där han vann sin första tävling i klass A.
​​​​​​​På den tiden gick det till så att man körde klass C med dubbla motorer och sen tog man bort kedjan till en av motorerna och körde med den andra motorn i klass A.
Lennart Lundberg har varit aktiv i Team13 i olika positioner, bland annat som ordförande samt initiativtagare till hyrkartbolaget. Har också varit svensk representant i CIK, under 1988-2003. Tre generationer: Lennart, Linus och Bertil Lundberg.
Tävlingsledare Roland Flood förrättar prisutdelning vid GSP på Kallebäcksbanan, troligtvis tidigt 70-tal.